Соціальні питання

Гавриш Аліна Вікторівна - соціальний педагог Професійно-технічного училища № 32 м. Харкова

Гавриш Аліна Вікторівна – соціальний педагог Професійно-технічного училища № 32 м. Харкова

На виконання завдань, пов’язаних з розвитком соціально-психологічної служби ПТНЗ в практику роботи професійно-технічних навчальних закладів уведено посаду соціального педагога, що відповідає наказу Міністерства освіти і науки № 1/9-324 від 15.06.2004 р. «Про внесення змін і доповнень до нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів». 

Функціонування в закладах профтехосвіти такого фахівця зумовлюється специфікою нашого учнівського контингенту, адже він має певні особливості. Для підліткового віку характерні поведінкові прояви: емансипація, групування з однолітками, статеве дозрівання, що потребує особливої уваги дорослих.  Саме тому Міністерство освіти і науки України звертає особливу увагу на питання опіки за кожним учнем-сиротою, на їх працевлаштування після завершення  навчання, забезпечення житлом. Тому ці проблеми  мають вирішуватись соціальними педагогами разом з адміністрацією ПТНЗ та роботодавцями.

Актуальною проблемою є соціальне сирітство,  педагогічна занедбаність дітей, відсутність належного контролю за їх розвитком і вихованням, жорстока поведінка. Безпосередньо завданням соціального педагога у ПТНЗ є –   профілактика правопорушень неповнолітніх, запобігання вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам, пропагування здорового спосібу життя.

Разом з тим, соціальні педагоги сприяють розкриттю здібностей, талантів, обдарувань наших вихованців через їх участь у науковій, технічній, художній творчості, залучення громадських організації,  окремих громадян до культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої та інших видів робіт.

Функції соціального педагога до недавнього часу дещо дублювали функції практичного психолога, що призводило до певних складнощів та непорозумінь у їх сумісній діяльності. Зокрема, даними фахівцями велась однакова робоча документація. Розмежування повноважень соціального педагога і практичного психолога вирішено  наказом МОН України № 864 від 28.12.2006р. «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України», а також затверджені кваліфікаційні характеристики цих фахівців і вказана необхідна робоча документація та наведені її зразки.

         Згідно з кваліфікаційною характеристикою соціальний педагог ПТНЗ забезпечує соціально-педагогічний патронаж учнівської молоді, сприяє взаємодії навчального закладу, сім’ї, служб у справах неповнолітніх, соціального захисту, центрів соціальних служб для молоді, органів місцевого самоврядування, неурядових та громадських організацій, кримінальної міліції та інших підрозділів державних адміністрацій з метою адаптації дитини до вимог соціального середовища і створення умов для її сприятливого розвитку.

         Соціальні педагоги ПТНЗ здійснюють такі функції, як:

- діагностичну (вивчають та оцінюють особливості діяльності і розвитку учнів, учнівської групи, учнівського колективу в цілому, неформальних молодіжних об’єднань; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерела негативного впливу на дітей і підлітків);

- прогностичну (прогнозують на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін  соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості чи учнівської групи, прогнозують результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості);    

- консультативну (дають рекомендації учням,  батькам,   педагогічним працівникам  та  іншим  особам  з питань соціальної педагогіки; надають  необхідну  консультативну соціально-педагогічну допомогу дитячим, молодіжним об’єднанням, дітям, підліткам, які потребують піклування чи знаходяться у складних життєвих обставинах тощо);

- захисну (забезпечують дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків,  представляють їхні інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах неповнолітніх, міліції, суді тощо);

- профілактичну (переконують учнів у доцільності дотримання соціально значимих норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя; сприяють попередженню негативних явищ, в учнівському середовищі);

- соціально-перетворювальну (надають соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб учнівської молоді; здійснюють соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально-незахищених категорій дітей; сприяють соціальному і професійному визначенню особистості, дбають про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді);

- організаційну (координують діяльність й взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання; сприяють соціально корисній діяльності дітей і підлітків; формують демократичну систему взаємостосунків у підлітковому середовищі, а також серед дітей і дорослих).

У Професійно-технічному училищі № 32 м. Харкова працює соціальний педагог Гавриш Аліна Вікторівна. Вона безпосередньо займається супроводом учнів пільгового контингенту (дітей- сиріт та позбавлених батьківського піклування), просвітницькою роботою серед учнів із залученням Громадських організацій та благодійнийх фондів, а також веде тісну співпрацю із державними органами опіки та соціальними службами .

________________________________________________________________

У зв’язку з проведенням АТО на території певних областей, районів, міст соціальні педагоги повинні вжити низку організаційних заходів щодо забезпечення основних прав і свобод дітей. Зокрема мова йде про оперативну підготовку необхідних документів про встановлення статусу дитини, визначення головних потреб, знаходження додаткових ресурсів в громаді, різних інституціях для їх задоволення. Натепер, важливим є влаштування дитини, яка була свідком військових дій та стала сиротою, у прийомні сім’ї. Слід вказати на психологічне травмування такої дитини, яке може проявлятися через певний час, тому слід приділити належну увагу забезпеченню її соціально-психологічного супроводу.

Соціальний педагог, керуючись статтею 3 Конвенції ООН про права дитини, у взаємодії із службою у справах дітей, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, центрами реабілітації, притулками, кримінальною міліцією у справах дітей, опікунськими радами тощо, вживає заходів для оперативного вирішення питань, які пов’язані із індивідуальною ситуацією дитини.

Вказана діяльність соціального педагога навчального закладу будь-якого типу, є вкрай важливою і актуальною і для регіонів, де є переміщені діти із зони АТО.

У цій роботі варто користуватися листом, який Міністерство направило до органів управління освітою обласних та Київської міської державної адміністрації з переліком  методичної літератури та посібників, якими можна скористатися при  здійсненні обстеження для встановлення віку дитини, яка залишилась без піклування батьків та потребує соціального захисту (лист МОН від 24.04.14 № 1/9-222 ).

Методичні рекомендації соціальному педагогу

 

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>